هرآنچه باید از جابجایی لاستیکها بدانید، چرا و چطور باید لاستیکها را با یکدیگر جابجا کنیم؟
چرا باید لاستیکها را با یکدیگر جابجا کنیم؟
دلیل اینکه لاستیکها را با یکدیگر جابجا میکنیم این است که میزان فرسودگی لاستیکها به جایی که قرار میگیرند بستگی دارد:
لبههای خارجی تایرهای جلو زودتر فرسوده میشوند، اما لبههای خارجی تایرهای پشتی نیز از این مشکل رنج میبرند.
لاستیکهای جلویی به خاطر چرخش فرمان بیشتر روی آسفالت کشیده میشوند.
لاستیکهای پشتی در بسیاری از خودروها شرایط بهتری دارند، چون وزن کمتری را تحمل میکنند.
لاستیکهایی که سیستم انتقال قدرت به آنها متصل است تحت تاثیر نیروی پیچش قرار میگیرند.
همچنین یک نظریه وجود دارد که ما بیشتر تمایل داریم به سمت راست بپیچیم.
به عبارت دیگر، به لاستیکهای جلویی یک خودرو دیفرانسیل جلو فکر کنید: آنها باید خودرو را به سمت جلو پیش ببرند، آن را هدایت کنند، کششی معادل ۷۰٪ به منظور ترمز گرفتن داشته باشند و همه این کارها را در حالی انجام دهند که یک موتور سنگین روی آنها قرار گرفته است.
جابجا کردن لاستیکها باعث میشود این مشکلات به طور مساوی روی چهار لاستیک تقسیم شود، تا بتوانید با لاستیکهای کنونی خود چندین هزار کیلومتر بیشتر طی کنید.
فایده جابجا کردن لاستیک ها چیست؟
جابجا کردن منظم نه تنها به سایش یکنواخت و افزایش عمر لاستیک کمک می کند، بلکه فرصت مناسبی را برای اطمینان از عملکرد هر چهار چرخ را برای شما فراهم خواهد کرد.
مثلا زمانی که فصل زمستان تمام می شود و وارد فصل بهار می شویم، بهترین فرصت است که لاستیک هایتان را از نظر سلامت و آج مورد بررسی قرار دهید. همچنین زمان خوبی برای بررسی وضعیت رینگ های شما است. که آیا در اثر ضربه های سخت و یا رفتن در چاله خم شده اند یا خیر؟
دو مشکل معمولی که هنگام بررسی لاستیک ها ممکن است با آن روبرو شوید، لاستیک سایی یا باد کردن دیواره آن است. ساییدگی و از بین رفتن آج کنار لاستیک، بیشتر در اتومبیل های کارکرده و با سیستم تعلیق خراب به وجود می آید. این مشکل باعث به وجود آمدن سایش ناهموار در لاستیک می شود، که اگر به آن توجه نکنید و آن را تعمیر نکنید می تواند به طور توجهی بر سواری، فرمان پذیری و ترمزگیری اتومبیل تاثیر بگذارد.
همچنین باد کردن دیواره لاستیک ممکن است بر اثر افتادن در چاله و پاره شدن دیواره داخلی و نشت هوا بین آن ها به وجود می آید. و در صورت عدم رسیدگی به آن این مشکل می تواند باعث ترکیدن لاستیک شود.
از چه الگویی باید برای جابجا کردن لاستیک ها استفاده کرد؟
الگوی جابجایی مناسب لاستیک برای اتومبیل شما به نوع لاستیکی که استفاده می کنید، نوع خودروی شما (دیفرانسیل عقب و جلو یا چهار چرخ متحرک)، جهت دارد بودن و غیر جهت دار بودن لاستیک، و اینکه سایز لاستیک های جلو و عقب یکسان است یا خیر دارد.
در زیر چند الگوی جابجایی لاستیک که به صورت استاندارد توسط انجمن جهانی تایر معرفی شده است را توضیح داده ایم.
الگوی جابجایی، لاستیک هایی که سایز یکسان و غیر جهت دارد هستند (بدون لاستیک زاپاس)
الگوی ضربدی،چرخ های عقب
برای خودروهایی که چهار چرخ متحرک یا دیفرانسیل عقب هستند، این الگو توصیه شده است. در این مدل لاستیک های محور عقب را در همان سمتی که قرار دارند به محور جلو انتقال می دهیم. و لاستیک های جلو را به صورت ضربدری به محور عقب انتقال می دهیم.
الگوی ایکس X
این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل جلو توصیه شده است. در این مدل لاستیک های جلو را به صورت ضربدری به محور عقب و لاستیک های محور عقب را به صورت ضربدری به محور جلو انتقال می دهیم.
الگوی ضربدری، چرخ های جلو
این الگو برای خودروهای دیفرانسیل جلو کاربرد دارد. در این مدل لاستیک های محور جلو را در همان سمتی که هستند به محور عقب انتقال می دهیم و لاستیک های محور عقب را به صورت ضربدری به محور جلو انتقال می دهیم.
الگوی جابجایی، لاستیک هایی که سایز یکسان دارند و غیر جهت دارد هستند (همراه لاستیک زاپاس)
لگوی ضربدری، چرخ های عقب
این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ متحرک مناسب است. در این مدل هر دو لاستیک محور عقب مستقیما به محور جلو انتقال پیدا می کنند. و لاستیک زاپاس روی سمت راست محور عقب نصب می شود. و تایر جلو سمت راست را به صورت مورب روی سمت چپ محور عقب نصب می کنیم. و لاستیک جلو سمت چپ، باید به عنوان لاستیک زاپاس مورد استفاده قرار بگیرد.
الگوی ضربدری، چرخ های جلو
این الگو برای اتومبیل های دیفرانسیل جلو مناسب است. در این مدل لاستیک های عقب به صورت مورب به طرف مخالف در محور جلو انتقال پیدا می کنند. و لاستیک جلو سمت راست را به عنوان لاستیک زاپاس استفاده می کنیم. و لاستیک زاپاس را در سمت راست محور عقب نصب می کنیم. و لاستیک سمت چپ محور جلو را به طور مستقیم در همان سمت در محور عقب نصب می کنیم.
الگوی جابجایی، برای لاستیک های با عملکرد بالا و جهت دار
ساید بای ساید
این الگو برای اتومبیل هایی مناسب است که سایر لاستیک های جلو و عقب آن ها با هم یکسان نیست. در این مدل دو تایر جلویی با هم و دو لاستیم عقبی با هم جابجا می شوند.
الگوی جلو به عقب
این الگو برای خودروهایی استفاده می شود که آج آن ها جهت دار است، اما سایز آن ها یکسان. در این مدل لاستیک ها از محور عقب به محور جلو و در همان سمت خود انتقال پیدا می کنند. یعنی لاستیک جلو سمت چپ به مخور عقب سمت چپ و بر عکس انتقال پیدا می کند.