چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری و آن را مدیریت کنیم
مسلما بارش برف و باران برای بسیاری از ما میتواند اتفاقی زیبا، خوشایند و فرح بخش باشد، اما در عین زیبایی، رانندگی در شرایط بارانی و برفی میتواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین نیز باشد. به طور حتم کم دردسرترین راه برای آنکه مجبور به کنترل خودرو در سطوح برفی و یخزده و جلوگیری از سر خوردن آن نشوید، استفاده نکردن از خودرو در این شرایط است، اما اگر به هر دلیلی مجبور به این کار هستید باید با رعایت نکاتی از تصادف، سر خوردن و یا عدم تعادل احتمالی خودرویتان در این شرایط آب و هوایی جلوگیری کنید.
مسلما بارش برف و باران برای بسیاری از ما میتواند اتفاقی زیبا، خوشایند و فرح بخش باشد، اما در عین زیبایی، رانندگی در شرایط بارانی و برفی میتواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین نیز باشد. به طور حتم کم دردسرترین راه برای آنکه مجبور به کنترل خودرو در سطوح برفی و یخزده و جلوگیری از سر خوردن آن نشوید، استفاده نکردن از خودرو در این شرایط است، اما اگر به هر دلیلی مجبور به این کار هستید باید با رعایت نکاتی از تصادف، سر خوردن و یا عدم تعادل احتمالی خودرویتان در این شرایط آب و هوایی جلوگیری کنید.
با توجه به آنکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، در این مقاله پس از اشاره به نکات ابتدایی، ابتدا به روشهای جلوگیری از سر خوردن، و سپس به چگونگی کنترل خودرو در هنگام سر خوردن میپردازیم.
نکات اولیه مشترک در رانندگی هر دو شرایط جوی بارانی و برفی
۱. در ابتدا باید توجه کنید که اگر مهارت کافی رانندگی در این شرایط را ندارید و یا به هر دلیلی احساس میکنید که ممکن است نتوانید در این گونه مسیرها تردد کنید، اکیدا توصیه میکنیم این کار را انجام ندهید.
۲. قبل از حرکت دادن خودرو از آمادگی فنی کامل آن و به خصوص مواردی مانند وجود ضد یخ یا کولنت کافی در سیستم رادیاتور، سوخت کافی، شارژ و سالم بودن باتری، کامل بودن مایع شیشهشور (در صورت امکان از مایع شیشهشور ضد یخ زدگی استفاده شود)، سالم بودن و عملکرد صحیح برف پاککنها، تمیز بودن و عملکرد صحیح تمام چراغها و مهشکنها و سیستم بخاری اطمینان حاصل کنید. علاوه بر اینها چراغ قوه و مثلث خطر هم به همراه داشته باشید.
۱. در ابتدا باید توجه کنید که اگر مهارت کافی رانندگی در این شرایط را ندارید و یا به هر دلیلی احساس میکنید که ممکن است نتوانید در این گونه مسیرها تردد کنید، اکیدا توصیه میکنیم این کار را انجام ندهید.
۲. قبل از حرکت دادن خودرو از آمادگی فنی کامل آن و به خصوص مواردی مانند وجود ضد یخ یا کولنت کافی در سیستم رادیاتور، سوخت کافی، شارژ و سالم بودن باتری، کامل بودن مایع شیشهشور (در صورت امکان از مایع شیشهشور ضد یخ زدگی استفاده شود)، سالم بودن و عملکرد صحیح برف پاککنها، تمیز بودن و عملکرد صحیح تمام چراغها و مهشکنها و سیستم بخاری اطمینان حاصل کنید. علاوه بر اینها چراغ قوه و مثلث خطر هم به همراه داشته باشید.
. در این شرایط جوی همواره باید با توجه و دقت بالا وضعیت خودروی خود را نسبت به جاده و دیگر خودروهای اطرافتان بسنجید تا بتوانید تصمیمات و عکسالعملهای به موقع و مناسبی را داشته باشید.
۳. خودروهای دیفرانسیل عقب تمایل و پتانسیل ذاتی بالایی نسبت به چرخیدن و سر خوردن دارند، لذا رفتار ملایم راننده با پدال گاز این خودروها به منظور جلوگیری از عدم تعادل آنها الزامی است.
۳. خودروهای دیفرانسیل عقب تمایل و پتانسیل ذاتی بالایی نسبت به چرخیدن و سر خوردن دارند، لذا رفتار ملایم راننده با پدال گاز این خودروها به منظور جلوگیری از عدم تعادل آنها الزامی است.
۴. به دلیل غیر قابل پیشبینی بودن اوضاع در زمان حاکم بودن شرایط جوی نامساعد و احتمال رخ دادن اتفاقات ناگواری مانند گیرکردن در برف و کولاک، حتما تجهیزاتی مانند پتو، دستکش، کلاه، کفش زمستانی، لباسهای گرم و بافتنی و همچنین مقداری نوشیدنی و تعدادی از انواع مفید خشکبار و خرما همراه داشته باشید.
۵. در این شرایط همواره باید با توجه و دقت بالا وضعیت خودروی خود را نسبت به جاده و دیگر خودروهای اطرافتان بسنجید تا بتوانید تصمیمات و عکسالعملهای به موقع و مناسبی را داشته باشید. اگر شرایط آب و هوایی غالب منزل یا محل کارتان بارانی و برفی است، اکیدا توصیه میکنیم که از لاستیکهای زمستانی آج درشت استفاده کنید، زیرا لاستیکهای چهار فصل عملکرد سطح بالایی در این شرایط ارائه نخواهند داد. توجه داشته باشید که استفاده از لاستیکهای دارای آج کم و یا عمر زیاد در این شرایط بسیار خطرآفرین خواهد بود.
۵. در این شرایط همواره باید با توجه و دقت بالا وضعیت خودروی خود را نسبت به جاده و دیگر خودروهای اطرافتان بسنجید تا بتوانید تصمیمات و عکسالعملهای به موقع و مناسبی را داشته باشید. اگر شرایط آب و هوایی غالب منزل یا محل کارتان بارانی و برفی است، اکیدا توصیه میکنیم که از لاستیکهای زمستانی آج درشت استفاده کنید، زیرا لاستیکهای چهار فصل عملکرد سطح بالایی در این شرایط ارائه نخواهند داد. توجه داشته باشید که استفاده از لاستیکهای دارای آج کم و یا عمر زیاد در این شرایط بسیار خطرآفرین خواهد بود.
۶. به طور کلی هنگام رانندگی در شرایط نامساعد جوی باید اقداماتی از جمله کاهش سرعت تا حد مناسب، هوشیاری و دقت بالا، دادن فضا و فرصت کافی به عابرین و دیگر رانندهها برای عکس العملهای مناسب و استفاده صحیح و بدون شتابزدگی از فرمان را انجام دهید.
7. یکی از مهم ترین عوامل در جلوگیری از سرخوردن در زمان باران یا برق انتخاب لاستیک مناسب می باشد . قبل از سفر باد لاستیک های خودرا بررسی کنید و عمق آج لاستیک را اندازه بگیرید . این کار باعث میشود تا میزان سرخوردن و حرکات غیرقابل کنترل ماشین کمتر شود و یا مشکلی برای راننده پیش نیاید .
پرسش و پاسخ