تفاوت اصلی رادیال و بایاس چیست؟
تفاوت قابلتوجه این دو نوع لاستیک در نوع ساخت و مزایایی است که در هر نوع موقعیتی ارائه میدهند. اصطلاحات «رادیال» و «بایاس» فقط اشاره به زاویهای دارند که طنابهای نایلونی بهکار رفته در بافت لاستیک، رویهم قرار میگیرند تا یک تایر با بافت در هم تنیده و بادوام ایجاد کنند.
لاستیکها به دو دسته تقسیم میشوند؛ لاستیک رادیال و لاستیک بایاس
سایر عناصر لاستیک رادیال عبارتاند از؛
- آجی که از فضای داخلی لاستیک محافظت میکند و چسبندگی بالایی به چرخ میدهد.
- سیمهای فولادی که به آج مقاومت و استحکام میدهد.
- یکلایه مارپیچ برای دوام و مانور بالاتر.
- یک شانه ضخیم که از فضای داخلی در برابر ضربه و آسیب محافظت میکند.
- فاق انعطافپذیر که از فضای داخلی محافظت میکند و رانندگی را راحتتر میکند.
مزایای لاستیک رادیال
- دیوارههای جانبی انعطافپذیر
- کاهش مصرف سوخت به دلیل مقاومت غلتشی کمتر
- رانندگی نرمتر به دلیل الگوی لایههای لاستیک
- تضمین تماس پایدارتر با جاده و رانندگی نرمتر به دلیل خمشدن بیشتر دیوارههای جانبی
- لرزش کمتر
- افزایش عمر لاستیک به دلیل گرمای کمتر تولید شده توسط لاستیک
- تماس یکنواخت با زمین و سایش منظم آج
- عمر مفید طولانی تر و صرفهجویی در بلندمدت
- مقاومت در برابر سوراخ شدن به دلیل وجود تسمه های فولادی
- چسبندگی و چنگزنی بسيار عالی
- عملكرد بهتر در جادههای خيس
- ترمزگيری دقیق
معایب لاستیک رادیال
- قیمت بالاتر
- افزایش احتمال آسیبپذیری در هنگام تحمل بار بیش از حد یا کم بادشدن لاستیک
- تأثیر منفی ساختار فولادی کمربند بر کیفیت سواری
- آسیب به دیواره جانبی در اثر ترمزهای شدید
- افزایش صدای تایر بهدلیل آج سفتتر
لاستیکهای بایاس
بایاس یا «Bias-Ply» هم به نوع ساخت لاستیک اشاره دارد. در لاستیک های بایاس تسمههای پلی استر با زاویه ۳۰ تا ۴۵ و بصورت متقاطع روی هم قرار میگیرند. متریال مورد استفاده آن از جنس پارچههای نایلونی میباشد که استفاده بیش از حد پلاستیک در این نوع لاستیکها، دیوار کناری و آج را برعکس نوع رادیال به هم متصل می کند. این ساختار داخلی سفت باعث تماس کمتری با زمین می شود و ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد هوای داخلی و رویه لاستیک شود.
اکثر تایرهای بایاس شامل ۴ لایه هستند، به این معنی که دارای ۴ لایه پارچه سیمی تقویت کننده هستند. وجود تعداد لایه های بیشتر، باعث می شود لاستیک محکمتر شود. برای وسایل نقلیه سنگین، لاستیک های ۶ لایه، ۸ لایه و حتی ۱۰ لایه نیز تولید میشود. در لاستیک بایاس، دیوار جانبی و آج هر دو توسط چسبهای خاص تقویت میشوند. ساختار مورب لایههای زیرین لاستیک بایاس باعث میشود دیوارههای آنها به اندازه لاستیکهای رادیال انعطافپذیر نباشند.
مزایای لاستیک بایاس
- دیوارهای جانبی مستحکمتر به دلیل ساختار متقاطع اسکلت بندی
- سواری نرمتر استثنا روی سطوح ناهموار
- وزن کمتر لاستیک
- فاق لاستیک سفتتر
معایب لاستیک بایاس
- فرسایش زودتر از موعد آجها
- مقاومت غلتشی بالاتر و در نتیجه افزایش مصرف سوخت
- فرمان پذیری ضعیفتر بدلیل مقاومت غلتشی بالا
کاربرد لاستیک رادیال و بایاس به چه صورت است؟
لاستیکهای ماشین سنگین با لاستیکهای خودروهای سواری معمولی یکسان نیستند. ماشین سنگینها مانور نمیدهند، برای سرعت بالا ساخته نشدهاند، یا زیاد نمیچرخند. لاستیکهای خودرو در موقعیت ظریفی قرار میگیرند که همزمان باید سیستم تعلیق، فرمان و ترمز را هندل کند.
تایرهای رادیال برای سفرهای طولانی و مکرر جادهای انتخاب مطمئنتری است و تجربه رانندگی نرمتری را در سطوح صاف به راننده میدهد. چسبندگی بهتر، هندلینگ مناسبتر و تولید گرمای کمتری دارند، به همین دلیل است که این تایر جای خود را در اکثر خودروهای سواری ثابت کرده است. تقاضای عمومی برای این نوع تایر از دهه ۱۹۷۰ افزایشیافت و از آن زمان تاکنون ادامه دارد. مردم از آن در انواع خودروها مانند خودروهای سواری، تریلرهای سبک و … استفاده میکنند.
لاستیکهای بایاس در خودروهایی که استفاده کوتاه مدت و کممصرف دارند، استفاده میشود؛ بنابراین منصفانه است که بگوییم این تایرها برای کاربردهای صنعتی مناسبتر هستند. عموما کاربرد آنها در در کشاورزی، ساختوساز، کارخانهها، خودروهای ترابری و … است. ماشینهای سنگینی که عمدتاً در جادههای بیرون شهری و با سرعت کم حرکت میکنند یا در مسیرهایی که جادهها ناهموار هستند، لاستیکهای بایاس در این نوع جادهها بسیار عالی عمل میکنند.
تفاوت در تولید و قیمت
همانطور که گفتیم تفاوت اصلی لاستیک رادیال و بایاس در نحوه تولید آنها و چگونگی قرارگیری تسمه تایر است.
اولین لاستیکهای رادیالی که توسط میشلین در سال ۱۹۶۴ ساخته شدند، با استفاده از سیمهایی ساخته میشدند که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر روی هم قرار گرفته بودند. در واقع این لایهها بهخوبی روی قسمت مرکزی چیده شدهاند. اما همان لایهها روی دیوارههای جانبی لاستیک گسترش نمییابد. این جداسازی به دو ناحیه کلیدی تایر اجازه میدهد تا به طور مستقل عمل کنند. طنابها از ترکیب پلیاستر و فولاد ساخته شدهاند که کل تسمه لاستیک را از سمتی به سمت دیگر وصل میکند.
قیمت لاستیک نیز از فاکتورهای مهم مقایسه لاستیک رادیال و بایاس است. از نظر قیمتی، بهطور منطقی لاستیکهای رادیال به دلیل محبوبیت، گرانتر از تایرهای بایاس هستند.
تفاوت در طراحی آج لاستیک
طراحی آج لاستیک بین تایرهای رادیال و تایرهای بایاس، به طور قابلتوجهی متفاوت است. لاستیکهای رادیال دارای لایههای جداگانه برای دیوارههای جانبی و آج هستند، به این معنی که بیشتر آج همیشه با جاده در تماس است. اما لاستیکهای بایاس از طرحی استفاده میکنند که در آن آج تایر و دیواره جانبی تایر دارای لایههای پوششی مشابهی هستند، به این معنی که استحکام آج و دیواره جانبی به یکدیگر وابسته هستند. طول عمر آج نیز با لاستیکهای رادیال بهبود مییابد، زیرا تنشهای وارد شده بر روی دیواره جانبی لاستیک تأثیر کمتری بر نحوه سایش آجها دارد.فروشگاه اینترنتی لاستیک فروش ارائه کننده انواع لاستیک های سواری و آفرود .